Články

Rozhovor s inštruktorkou nordic walking Silviou Sórádovou

Silvia Sórádová

Silvia Sórádová

24.09.2019

Rozhovor s inštruktorkou nordic walking Silviou Sórádovou článok / blog   

Viac informácií o nordic walking, ale i o výbere palíc na severskú chôdzu nám povedala akreditovaná inštruktorka Silvia Sórádová, ktorá je fyzioterapeutka a špeciálna pedagogička pre telesne a zdravotne postihnuté deti.  K nordic walking sa dostala zhodou okolností, keď ju kolegyňa priviedla na kurz nordic walkingu v Nitre. Ako tvrdí, ihneď cítila, že sa jej to bude páčiť i napriek tomu, že sa športu venovala len v detstve a v mladosti.

 

Rozhodla sa, že skúsi sprostredkovať tento druh pohybovej aktivity aj ostatným a získala osvedčenie inštruktora I. stupňa od Slovenskej asociácie nordic walking. Vedie kurzy a lekcie NW pre skupiny aj jednotlivcov v Nitre a okolí. Nordic walking je pre ňu kompenzáciou sedavého zamestnania a počas chôdze si užíva radosť z pohybu a z prírody.

 

V čom je zásadný rozdiel medzi obyčajnou chôdzou s trekingovými palicami a nordic walkingom? Predstavte trochu našim čitateľom nordic walking.

„Nordic walking, v preklade severská chôdza, je skvelá pohybová aktivita pochádzajúca z Fínska, ktorá zaznamenáva v celosvetovom meradle veľký rozmach pre jej všestranný prínos pre zdravie človeka, a to bez vekových a zdravotných obmedzení. Vykonáva sa v prírode, celoročne, s použitím špeciálnych paličiek, ktoré sú odlišné od trekingových – tie sa používajú na horskú turistiku.

 

Nordic walking (NW) sa od trekingovej chôdze neodlišuje iba paličkami, ale aj technikou chôdze. Na prvý pohľad NW paličky rozlíšite podľa “rukavičky”, do ktorej si navlečiete prsty a dlaň. Trekingová palička má iba voľné uško, do ktorého sa navlieka ruka. Rozdiel medzi oboma typmi chôdze, je okrem iného ten, že pri trekingovej chôdzi má chodec ruky ohnuté v lakťoch a o paličky sa striedavo opiera najmä pred telom, trup človeka je mierne naklonený dopredu, horná polovica tela je strnulá, hlava je často predsunutá.

 

Nordic walking má rád rovinaté, alebo len mierne zvlnené terény, kde sa dá uplatniť správna technika a vyťažiť všetky zdravotné benefity. Lakte nekrčíme, alebo iba veľmi mierne, pohyb horných končatín vychádza z ramien a uskutočňuje sa hlavne za telom, ktoré je vzpriamené, pričom je trup spevnený a chrbtica vyrovnaná. Aj na pohľad je to elegantná chôdza a možno vás prekvapí, že s paličkami kráčame oveľa rýchlejšie, ako bez nich.”

 

Môže sa tomuto športu venovať každý? Aké sú benefity severskej chôdze?

„Tomuto “rehabilitačnému športu” sa môže venovať naozaj každý, nie sú výnimkou 5-6 ročné deti (u nich je limit najmenšia dĺžka paličiek), ani seniori po 80-ke. Isteže existujú zdravotné stavy, ktoré tento šport nedovoľujú – so zlomenou nohou, ani s akútnou chrípkou sa asi nebudete pokúšať. Ale na úrovni wellness, čo znamená úroveň rehabilitačných aktivít, môže robiť nordic walking aj človek s obezitou, cukrovkou II. typu, astmatik, či babička s artritídou, samozrejme je potrebné prispôsobiť intenzitu diagnóze a problémom walkera. Vyššou úrovňou NW je fitness, ktorá je určená zdravým jedincom a úroveň šport – pre výkonných športovcov.

 

Zďaleka som nevymenovala všetky skupiny ochorení, pre ktoré prináša táto aktivita pozitívny vplyv. Čo je však potrebné zdôrazniť, je kompenzačný vplyv tejto aktivity. Kompenzuje jednostranné statické (najčastejšie sedavé) zaťaženie moderného človeka, psychickú záťaž a stres v škole či v zamestnaní a nedostatočný kontakt s okolitou prírodou.

 

Vplyv NW na zlepšenie rôznych ochorení potvrdzujú nielen štúdie, ale hlavne ľudia, ktorí nimi trpia a vyskúšali “paličkovanie”. Ja viem za seba (ako zdravého človeka), potvrdiť vynikajúci vplyv tejto bezpečnej aktivity na kompenzovanie sedavého zamestnania, odbúranie celodenného napätia, zlepšenie spánku a celkovej nálady a za pozitívne považujem aj zlepšenie telesnej kondície.”

 

Potrebuje okrem palíc človek na tento šport nejakú ďalšiu výbavu?

 „NW je voči ostatným športom nízkonákladový. Okrem paličiek a dobrej obuvi toho naozaj veľa nepotrebujete, ja by som pribalila ešte vetrovku pre prípad dažďa, vodu, vreckovky a pozitívnu náladu.”

 

Čo by sme mali zohľadňovať pri výbere palíc na nordic walking? Na čo treba dávať pri výbere pozor?

„Pri výbere palíc by som zohľadňovala kvalitu, lebo si zaobstarávate kamarátky na dlhú dobu. Odporúčam paličky ľahké, teleskopické – teda s nastaviteľnou dĺžkou, s odopínateľnou rukavičkou (čo je veľmi praktické) a z odolného a pevného materiálu. Ideálne je, ak si ešte pred kúpou môžete nejaké paličky vyskúšať a porovnať.

 

Neodporúčam kupovať paličky s pevnou dĺžkou, jednodielne, lebo časom, keď sa naučíte kráčať vystretí, s veľkou pravdepodobnosťou budete potrebovať aj dlhšie paličky, alebo v rôznych terénoch sa paličky zapichávajú do rôznej hĺbky. Navyše teleskopické paličky môžu používať aj iní.”

 

Sú nejaké chyby, ktorých sa ľudia pri nordic walking dopúšťajú? Ak áno, aké to sú?

„ Asi najčastejšou “chybou” začínajúcich walkerov je domnienka, že “chodiť predsa viem” a “techniku sa je zbytočné učiť”. Iste, chodiť s paličkami dokáže asi každý, ale o chybách v technike a naučených zlozvykoch nič netušia.

 

Až na kurze nordic walkingu si uvedomíme, že to nie je až také jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdá. Veď na získanie dokonalej techniky je potrebný čas asi 2 roky pravidelnej chôdze. Zvládnuť správnu techniku nie je samoúčelné, lebo iba s ňou viete získať pre seba maximum zdravotných benefitov. Neobávajte sa však, na precítenie radosti z nordic walkingu nepotrebujete 2 roky. Tá prichádza hneď. A keď sa navyše ocitnete v komunite podobne naladených walkerov, je to láska na celý život.”

Prečítané: 12x



Ďalšie články